Now I Know The Truth

Assalamualaikum...

sangat lama tidak meng'update'.. entry kali ni tajuk mcm org putus cinta je. tapi hakikatnya,,x. jauh panggang dari api. meh.

so, what's the truth? mende ap yang aku nak merepek kali nih? tpi,aku rsa kali ni xde la merepek.. just peringatan untuk diri aku yang slalu lalai ni je la. huhuh.

ok. let's begin. sem3 ni, aku dah x dapat kolej. meaning to say, dok ulang alik la dari rumah ke kampus. *yes2..amat dialu2kan untuk cemburu* hidup mcm ni, seronok. tidak di nafikan. dapat balik rumah hari2, sape x seronok? gila ar kalau x seronok. best kot! xde ny nak 'homesick' semua segala.

tapi kan,, even aku balik rumah tiap2 hari,,kdg2 kalau mcm klas habis lambat kan, pastu balik rumah pun lambat, aku kdg2 rsa jugak homesick tu tau..hahah. *maklum la,anak bongsu hahah* aku xpasti la ap puncanya. tpi, kerap kali jugak la aku rsa mcm tu. hahah. umo dah 20 taun pun perangai mcm budak2. ish3.. rakan2 pun rsa annoyed bila aku ckap, aku homesick msa klas. padahal balik tiap2 hari. nak homesick mende ny?? huk alo...

k bye. melalut dah ni. ni bukan bnda yg aku nak cerita. yang aku nak cerita ni pasal ayah aku. so, apa yang berlaku kt ayah? ok. mcm ni, walaupun tiap2 hari balik rumah,tpi kdg2 susah jugak. bila ad meeting mlm2, klas mlm2, usrah jugak.. kiranya,mcm kesian la kat org yg bertanggungjawab untuk fetch aku. meeting bukannya sekejap.kdg2 sampai jam 10.30 jugak. kesian kat mak cik.. jalan kat kmpung bukan nya mcm kat kuching tu... terang benderang.. *terang benderang la sangat~* gelapppppppp~ lampu jalan pun takdak! jalan kecik pulak tu. *bukan niat nak memburukkan tempat sendiri ye.sedangkan tempat terjatuh lagi di kenang,inikan tempat tinggal* so, kiranya kat sini aku rsa simpati la kat mak cik tu, walaupun mak cik tu cakap "xpe,mak cik tolong keluarga awak. demi masa depan awak". terharu kot bila dengar org kmpung cakap cmtu *mak cik tu jiran sekampung je* memang la dia ckp cmtu..tpi kta ni manusia,,xkat tak dak rsa belas kt org? kan?

so, bila macam tu, aku bernekad nak cari rumah sewa berdekatan dgn kampus. sebab xnak menyusahkan org. kalau dok rumah sewa ngn kawan2, balik mlm pun xde la mnyusahkan org sangat kan? ye dok? msa tgh carik2 tu,ad la seorang sahabat yang mengkhabarkan tentang kekosongan rumah sewa diorang. masa tu rsa sangat excited! sebab dh jumpa rumah untuk di sewa. dah plan dh ngn sahabat tu nak jadi roomate. excited!

so, bila dah dapat tu,, nak la usulkan kat ayah. cakap pasal nak menyewa kat luar. mula2, x cakap terus kat ayah. bincang dulu ngn mak. bila dh bincang 'pros' & 'cons' , mak mcm bersetuju. alhamdulillah. sekarang, nak cakap kat ayah pulak. cari masa yang sesuai. bila dah dapat masa yang sesuai tu,, cakap la terus terang kat ayah perkara sebenarnya.....bila dah abis explain, tnya la pendapat ayah. setuju x kalau saya menyewa. i hope for 'yes'.tpi,sebaliknya, ayam berdiam diri. banyak kali jugak tanya kat ayah. tpi still, no response. k. give up.

perasaan remaja kan? kalau bnda yang kita nak xdapat,mesti ada rasa nak protes. kan?? *lagi2 anak bongsu macam aku nih.* maklumla, before ni, bnda yang aku nak,kebanyakannya aku dapat. haha. *iklan jap* k2. so, bila ayah buat mcm tu, aku mula rsa give up. dh x tnya dah pasal bnda tu. no more talks on that topic.

but,one day. ayah dok dekat ngn aku. and dia cakap, "adeng,mun gik ada org mok nganta ulang alit dari rumah,xboh jak nyewa.diam jak rumah"  *adeng tu nama panggilan aku.ayah je panggil aku mcm tu* bila dengar ayah cakap camtu, ok fine. nothing to say to him. just keep quiet. "kedong gik ada org mok nganta ngn ngambik.diam jak rumah. dapat juak berjimat" sambung ayah lagi. my answer is just "ok." sebab, kalau ngn ayah aku xberani sangat nak membantah. kalau dia cakap A,aku akan cakap A jugak. xberani nak membantah.

so, since that day..hidup aku macam biasa. dari rumah ke kelas. dari kelas ke rumah. rutin~ nak cakap kat sahabat tu pun,aku rasa bersalah. sebab before ni masing2 dah excited sebab xlama lagi boleh jadi roomate. hmph.. tapi,aku bagitau jugak la kat sahabat aku tu. and yes, respon dia? kecewa la.. huhuh. aku pun kecewa. :(

sampai la suatu hari,mak aku cerita perkara yang sebenar.....benda ni, ayah aku xbagitau kat aku pun. kakak aku pun tau pasal bnda ni. tpi, dia pun xbagitau kat aku! sampai nya hati! mak cerita kat aku mcm ni... masa dia cakap kat ayah yang aku nak menyewa,ayah pun terdiam jugak.sama macam respon dia kat aku.  beberapa ketika lepas tu, dia jawab kat mak macam ni..

"mun adeng nak menyewa,jangan di suruh. lamak gilak dah nya berjauhan ngn kita.sekolah menengah dolok asrama.pulang pun 2minggu sekali. asasi dolok pun asrama juak.sem dolok pun asrama juak. lamak gilak dah nya tok jauh ngn kita. iboh la nyuruh nya nyewa. aku tok pun dh tua juak. sakit pun slalu ngagak. ne kita tauk nya klak..."

:"( *seriously aku sentap dengar cerita mak aku* sedih,terharu,menyesal,semua ada......... aku rasa bersalah sangat kat ayah sebab aku bersangka buruk kat dia.....Ya Allah.......... betapa tulusnya hati ayah aku...aku je yang bersangka buruk ngn ayah... Astaghfirullah..........aku sangat terharu bila dengar cerita dari mak. tergamam sebentar..masa ayah cakap bnda ni,kakak pun ad jugak kat situ..mak cakap,kakak nangis bila ayah cakap mcm tu... :"(

Ya Allah...kau ampunilah dosaku,dosa kedua ibu bapa ku...semoga mereka mendapat keberkatan dariMu Ya Allah...peliharalah mereka dari api nerakaMu Ya Allah...panjangkanlah usia mereka dalam keberkatanMu...amin ya rabbal alamin...

buat sahabat2 di luar sana..hargai mak ayah kita. kalau berkesempatan duduk ngn diorg, jgn lepaskan peluang tu...hati mak ayah.,.. kita x tahu... :')

Comments

Popular posts from this blog

ROTI BERAS

Jangan Sampai Menyakiti

A GUY WITH A CROWD