Jangan Sampai Menyakiti

Assalamualaikum w.b.t

Apa kabar posa kitakorang? 10 ari dah. xberasa lalu. Syukur la pada Allah sebab masih diberikan peluang untuk sama-sama nyambut bulan Ramadhan Al Mubarak tok. Alhamdulillah.. :)

so, for today's entry. just nak share something yang di rasakan patut di kongsi. hehe. ya la, dalam kehidupan kita tok, nang xlari dari polah kesilapan. nang xlari dari segala macam perasaan. sedih la, marah la, gembira kecik ati semua. macam-macam agik lah.

so, sitok aku mok cakap sikit lah pasal marah. ok. camtok, masa kita marah nak,, memang xsedarlah apa benda di padah kita. yang kadang-kadang mungkin akan menyebabkan orang lain terasa hati kat kita. tapi kita xtauk. ne gaya nak tauk, dah ngembak ati manas. semua bnda nak dipadah kita jak betul time ya.

ya sigek. sigek agik, marah, jangan sampe ilang hormat kita kat org yang lebih tua dari kita. mcm ne ya? haa.. senang jak. kita sedang manas2, kkya tiba-tiba ada sorang yg lebih tua dari kita nego. maybe ada nanyak benda la kt kita. nah. dengan selamba badak nya kita jawab dengan nada yang manas. aieh.. org tua ya eh. tauk la kita tngah manas. tapi, jangan la alu sampe mcm ya. orang tua ya bah. even hanya setaun beza, tetap juak nya ya lebih tua dari kita. perlu hormat!

sebab ya la, orang dah pesan.. mun kita marah, jangan la di dulo rasa ati ya. mbak sabar bah. mbak ilek. jangan di mbak gilak rasa manas ya. makan dirik kelak. istighfar banyak-banyak. Astaghfirullahal'azim...

bukan kita jak kat dunia tok, kat muka bumi tok.. ada banyak lagi makhluk lain. masyarakat kat luar nun. mun kita nak muas ati kita ajak, nang susah lah. nang xdapat lah mun macam ya. SABAR.... sabar ya nang susah. sebab ya perlu BERSABAR dalam SABAR.. paham x? xpaham? adoh. paham2 jak la ow?

so, sama-sama la renungkan. ni tauk sebelum tok kita pnah polah. eh salah. TERpolah. kita muhasabah balit dirik kita tok, xsemua orang sempurna. pasti akan ada molah salah. okay?

Wallahua'lam..

Comments

Popular posts from this blog

ROTI BERAS

A GUY WITH A CROWD